Sint Janskruid (Hypericum perforatum)


Sint-Janskruid-4Deze week liep ik in mijn dorp door de storm en de miezelregen. Op een braakliggend stuk grond, wat in de loop der jaren een wilde heemtuin is geworden, zag ik dat Sint Janskruid in bloei staat.

Zelfs in de storm en de regen kan ik het niet laten om te oogsten. Helaas had ik niets meegebracht, dus ik opende mijn handtas en liet de goudgele bloempjes stuk voor stuk in mijn tas vallen.

Nadat ik roodgekleurde vingertoppen en een tas vol met prachtige bloemen had, ging ik huiswaarts.

Thuisgekomen maakte ik van de bloemen een oliemaceraat. Een maceraat is een koud aftreksel van plantenmateriaal. Bij een oliemaceraat gebruik je plantaardige olie als vloeistof om het materiaal in te laten trekken.

Sint-Janskruid-2Zo maak je oliemaceraat van Sint Janskruid bloemen:

Stap 1: Pak een doorzichtige glazen pot. Ik heb deze keer een weckpot gebruikt zonder rubbertje.

Stap 2: Doe alle bloemen die je hebt geoogst in de pot.

Stap 3: Schenk over de bloemen een plantaardige olie. Ik heb amandelolie gebruikt, maar iedere plantaardige olie is geschikt.

Stap 4: Zorg ervoor dat alle bloemen zijn bedekt met olie.

Stap 5: Sluit de pot en zet de pot op een lichte plek. Eventueel mag af en toe de zon op de pot schijnen, maar niet te lang en te vaak. Anders wordt het te warm in de pot en kan het gaan bederven.

Stap 6: Deze is makkelijk…wachten. Meestal is na 6 tot 8 weken de olie roodgekleurd.

Sint-Janskruid-3Zo weet je zeker dat het Sint Janskruid is:

1. Gele bloemen met 5 kroonbladeren en ver uitstekende meeldraden.

2. Kleine smalle blaadjes, die ongeveer 2 à 3 keer zo lang als breed zijn.

3. De bloemen zitten in een groepje aan de toppen van de stengels.

4. Als je een blaadje tegen het licht houdt, zie je allemaal minuscule witte puntjes.

5. Als je een kroonblad tussen je vingers fijn wrijft, komt er een donkerrode kleurstof van af.

6. Sint Janskruid bloeit in juni en juli, dus nu is het de tijd om te oogsten!

Sint-Janskruid-5

 

Laat in het reactieveld hieronder weten hoe jij Sint Janskruid in het dagelijks leven gebruikt.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Wil je meer weten over de oogst en het gebruik van Sint Janskruid?

Bestel dan het kruidenboek Planten & Gezondheid.

 

11 gedachten over “Sint Janskruid (Hypericum perforatum)

  1. Marjorie

    Wat een heerlijke oogst! Wat ik in je beschrijving mis is dat de bloemen niet meer nat mogen zijn als de olie er overheen gaat. Verder is het aan te raden de pot af te dekken met een gaasje oid zodat evt vocht kan verdampen. Dit om gisting te voorkomen
    Hartegroet 💖

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hoi Marjorie,

      Bedankt voor je aanvulling.
      Een weckpot zonder rubbertje gebruiken zorgt er ook voor dat de pot niet luchtdicht wordt afgesloten en de lucht kan ontsnappen.

      Martine

      Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hoi Lenneke en Janet,

      Oliemaceraat van Sint Janskruid bloemen kan je uitwendig gebruiken bij (brand)wonden, zenuwpijnen en kneuzingen.

      Martine

      Like

  2. jeanine Boegheim

    Hoi Martine, ben al jaren op zoek naar Sint Janskruid. Dankzij jouw laatste email met info heb ik eindelijk wat Sint Janskruid gevonden. Wil morgen gaan fietsen om meer te vinden. Hartstikke bedankt voor jouw eenvoudige uitleg, dat zelfs ik nu weet wat Sint Janskruid is!! Liefs van een dankbare Jeanine!!

    Like

  3. arja

    ik maak al jaren johannesolie ,zoals wij het noemen,jouw planten Martine zijn bij ons uit de tuin ontsnapt 🙂
    ik gebruik het om mezelf er eens lekker mee in te smeren ,bij kapotte billetjes (niet te veel) en bij brandplekken werkt het geweldig
    grt arja

    Like

  4. Pingback: De 7 beste planten bij fibromyalgie | Gebruik van het plantenrijk

Reacties zijn gesloten.