Witte Paardekastanje (Aesculus hippocastanum)


Kastanjeboom-NoordgouweHet is weer kastanjetijd! Ik heb speciaal voor dit artikel een video opgenomen over de Witte Paardekastanje.

In deze video vertel ik je meer over de Witte Paardekastanje. Ik vertel je waar je deze prachtige boom aan kan herkennen en wat je met de kastanjes kan doen.

Kijk hieronder de video over Witte Paardekastanje.

Katanje-2Zo maak je kastanje tinctuur:

Stap 1: Verzamel 25 verse kastanjes.

Stap 2: Spoel de kastanjes schoon en doe ze in een blender.

Stap 3: Schenk 500 ml. wodka in de blender.

Stap 4: Doe de deksel op de blender en maal de kastanjes tot pulp.

Stap 5: Giet het pulp met de wodka in een fles. Sluit de fles.

Stap 6: Zet het op een lichte plek, maar niet in de volle zon.

Stap 7: Schud de fles iedere dag gedurende ca. 3 weken rustig om.

Stap 8: Giet na 3 weken de wodka met het pulp door een zeef. Nu heb je kastanje tinctuur.

Zo maak je de anti-spatader-crème:

Stap 1: Verwarm 100 ml. amandelolie au-bain-marie.

Stap 2: Smelt er 10 gram bijenwas in.

Stap 3: Neem het van de warmtebron en klop er 50 ml. kastanjetinctuur door, totdat je een homogene crème hebt.

Stap 4: Doe de crème in een pot en laat goed afkoelen.

Stap 5: Sluit de pot met een deksel.

Ik heb ondervonden dat deze crème buiten de koelkast zeker een jaar houdbaar is.

Deze amandelolie en bijenwas gebruik ik altijd.

Kastanje-3

 

Heb je vragen of opmerkingen over dit artikel of weet je een andere toepassing met kastanjes? Schrijf dan hieronder in het veld je reactie.

 

4 gedachten over “Witte Paardekastanje (Aesculus hippocastanum)

  1. Jeanine

    Wow, Martine, wat komt jouw mail en You tube video weer op een goed moment. Had al ergens gelezen dat het ingrediënt vd paardekastanje goed is voor de spataderen. Net heel veel paardekastanjes geraapt, maar wist niet hoe verder. Dankzij jouw informatie kan ik nu aan de slag. en wat leg je het toch weer mooi en eenvoudig uit!! Hartstikke bedankt!!

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Jeanine,
      Bedankt voor je enthousiaste reactie. Ik word er helemaal blij van. Fijn dat je waardeert wat ik doe. Veel plezier met crème maken!
      Warme groet,
      Martine

      Like

      1. Gregor van Gils

        Hoi Martine,

        wat een mooie presentatie over de wilde kastanje!
        Ik draag zelf al een paar jaar een wilde kastanje in mijn broekzak tegen rugpijn.
        Soms heb ik wel last van mijn rug, (bij overbelasting of verkeerde houding) maar dit is meestal weer zo weg sinds ik een kastanje bij me draag.
        Nog een vraagje; Het is me niet helemaal duidelijk geworden of de kastanjes geschild moeten worden of niet alvorens ze in de blender gaan . (Ik denk van wel, maar wordt niet vermeld in jouw recept). Ik wil graag een tinctuur maken en dan moet het wel kloppen, natuurlijk…
        Alvast bedankt voor je antwoord en tot ziens op de Spirituele & Wellness Beurs in Made op zondag 2 november a.s.

        groetjes,

        Gregor

        Like

      2. plantenliefde Berichtauteur

        Hallo Gregor,
        Bedankt voor je reactie.
        Nee, je hoeft de kastanjes niet eerst te schillen. Je kunt de kastanjes helemaal in de blender doen.
        Tot in november! Ik heb er weer veel zin in.
        Warme groet,
        Martine

        Like

Reacties zijn gesloten.