Rozenbottels


Hondsroos-2

Hondsroos in mijn tuin

Op een rustige dag in november ben ik op botteljacht geweest en ik heb heel wat kunnen schieten…met mijn camera.

Alle botanische rozen vormen bottels en alle bottels kan je eten, maar zijn ze ook allemaal even lekker. Na deze dag kan ik met zekerheid zeggen dat niet alle bottels smakelijk zijn.

In Nederland groeien verschillende botanische rozen. Een botanische roos is een roos die in de natuur is ontstaan en niet door teelt is verkregen.

Tijdens mijn jacht heb ik vier verschillende soorten gevonden en in dit artikel wil ik je alles vertellen over de verschillende kenmerken van deze vier prachtige rozen.

De roos die het meest in de Nederlandse natuur voorkomt, is Hondsroos (Rosa canina).

Hondsroos (Rosa canina)

Hondsroos (Rosa canina)

Zo weet je zeker dat het Hondsroos is:

1. De bloem is roze tot wit.

2. De kroonbladen zijn enigszins hartvormig.

3. De stekels zijn licht gekromd.

4. Het blad is ovaal met een puntige top.

5. De bottels zijn ovaal of rond en oranjerood van kleur.

6. De kelkbladen vallen snel van de rijpende bottel af.

Een andere botanische roos is Rimpelroos (Rosa rugosa). Deze roos staat vaak in plantsoenen in steden en dorpen en wordt gesnoeid, waardoor ze laag blijft.

Rimpelroos (Rosa rugosa)

Rimpelroos (Rosa rugosa)

Zo weet je zeker dat het Rimpelroos is:

1. De bloem is roze en geurt heerlijk.

2. De stekels zijn recht.

3. Het blad is ovaal met een ronde top.

4. De bottels zijn rond en plat en rood van kleur.

 

 

Mijn favoriet is Egelantier (Rosa rubiginosa). Ik vind haar heel lieflijk en haar blad geurt heerlijk naar groene appeltjes.

Egelantier (Rosa rubiginosa)

Egelantier (Rosa rubiginosa)

Zo weet je zeker dat het Egelantier is:

1. De bloem is lichtroze.

2. De stekels zijn sterk gekromd als de nagels van een kat.

3. Het blad is rond met een ronde top.

4. Het blad geurt na wrijven heerlijk naar groene appeltjes.

Egelantier-klierhaartjes5. De bottels zijn ovaal en oranje van kleur, soms hebben de bottels klierharen.

6. De kelkbladen blijven lang op de bottels.

 

De laatste soort die ik in dit artikel wil beschrijven, is Duinroos. Een roos die veel voorkomt in Zeeland, met name in het natuurgebied Neeltje Jans.

Duinroos (Rosa pimpinellifolia)

Duinroos (Rosa pimpinellifolia)

Zo weet je zeker dat het Duinroos is:

1. De bloem is wit.

2. De stekels zijn recht en staan bijna haaks aan de stengel.

3. Het blad is kleiner dan de andere rozen en bijna helemaal rond van vorm.

4. De bottels zijn rond en plat en kleuren van bruinrood via donkerpaars naar zwart.

5. Aan de onderzijde van de bottels zitten klierharen en stekeltjes.

6. De kelkbladen blijven lang op de bottels.

In juni kan je deze rozen in bloei bewonderen,

Rozenbottels die je licht kan indrukken, kan je zo van de struik in je mond stoppen, maar pas wel op voor de haartjes in de bottels. Deze kunnen in je mond en keel gaan irriteren.

Ik stop altijd een bottel in mijn mond en dan spuug ik de pitten met haartjes weer uit.

Rozenbottels open gesneden

Rozenbottels open gesneden

De bottels van Hondsroos en Rimpelroos vind ik het lekkerste. Pure rozenbotteljam! De bottels van Duinroos vind ik vies. Ze smaken bitter en wrang.

Staan er in jouw omgeving nog andere botanische rozen? Laat het me in het reactieveld hieronder weten. Ik kom ze graag bewonderen en …proeven!

