Gezond oud worden


Natuurmandala Gewone Paardenbloem

Gisteren sprak ik mijn overbuurman, een oude man. Ik vroeg aan hem hoe het met hem is en hij zei: “Oud worden wil iedereen, maar oud zijn is een heel ander verhaal.” Dat zijn woorden die ik eerder uit de mond van oudere mensen heb gehoord. Een andere uitspraak die ik vaak van oudere mensen heb gehoord is: “Ouderdom komt met gebreken.” En toen dacht ik, dat iedereen gezond oud wilt worden en dat ik daarbij kan helpen. De planten, struiken en bomen bieden ons alles wat we nodig hebben om gezond oud te worden.

De eerste stap om gezond oud te worden, is het inwendig reinigen van je lichaam. Vorige maand had ik het over berkenwater, dat reinigend is voor je lichaam. Het blad van Gewone Paardenbloem is een andere reinigende plant.

Natuurmandala Gewone PaardenbloemDe afbeelding bij dit artikel is de mandala van de Gewone Paardenbloem. Je ziet in één oogopslag alle belangrijke kenmerken van deze plant. De opbouw van de bloem, het blad dat in een rozet staat, het zaad en de werking van de plant. De gele rand staat voor de bitterstoffen, die de bittere smaak veroorzaken.

Het jonge blad van paardenbloem is het beste te eten en smaakt licht bitter. Je kan er bijvoorbeeld een salade van maken of het in de blender met vruchtensap vermalen.

Gewone Paardenbloem heeft een activerende werking op je lever & gal en nieren. Je lever zet de afvalstoffen uit je lichaam om in gal. De gal met de afvalstoffen verlaten via je darmen je lichaam. Je nieren zijn verantwoordelijk voor het verwijderen van afvalstoffen via je blaas. Zo worden door het eten van paardenbloemblad veel afvalstoffen uit je lichaam verwijderd. En kan je schoon en fris de lente verwelkomen.

Wat zijn jouw ervaringen met paardenbloemblad? Of heb je een andere reactie die je graag wilt geven? Als je een reactie in het veld hieronder geeft, dan ontvang je gratis de kleurplaat van de mandala bij dit artikel.

4 gedachten over “Gezond oud worden

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Afra,
      Bedankt voor je reactie. De kleurplaat komt naar je toe.
      Het blad van de paardenbloem is op veel plaatsen al te oogsten. Sommige planten hebben zelfs al bloemen en ik zag al een paardenbloem in pluis staan. Gewone Paardenbloem staat vooral op grazige plaatsen.
      Warme groet, Martine

      Like

    2. Marja

      mijn jongste zoon zit niet lekker in zijn vel en krijgt daarvoor een voedingssupplement dat Taraxacum heet ook dat is een exstract van de paardebloem.Zelf ga ik zeker de blaadjes door mijn shake doen.Gr Marja.

      Like

  1. Jeannette

    Ik heb ooit van paardenbloemen een heerlijke wijn gemaakt, prachtig zonnig geel! Maar ik ga je advies met de bladeren proberen!

    Like

Reacties zijn gesloten.