Longkruid (Pulmonaria officinalis)


Longkruid overzichtDe afgelopen dagen heb ik heerlijk in het zonnetje in mijn tuin gezeten. Vol trots en liefde keek ik naar de prachtige bloemen van Longkruid.

Longkruid is één van die planten die je eigenlijk in je tuin moet hebben. Ze heeft zoveel natuurwaarde en je tuin wordt er natuurlijker door.

Het eerste waar je je in je tuin om moet bekommeren is de grond. De natuur helpt je om de grond zo snel mogelijk te bedekken, want kale grond is kwetsbaar en gaat snel in kwaliteit achteruit.

Als je zelf niet zorgt voor bodembedekkers, zoals het prachtige longkruid, dan zal de natuur je rijkelijk voorzien van Zevenblad, Heermoes en Brandnetels. Dit zijn snelgroeiende pioniers die de waardevolle aarde zo snel mogelijk zullen bedekken.

Longkruid staat het liefst op een schaduwrijk plekje op niet te droge grond. Als de grond te droog is, zal Longkruid snel worden aangetast door meeldauw.

longkruid bloemenLongkruid is zo waardevol in je natuurtuin, omdat ze de bodem bedekt en vanaf april bloeit met roze bloemen die verkleuren naar blauw. De bijen die hiervoor verantwoordelijk zijn, zullen je dankbaar zijn. Als dank voor deze vroege bron van nectar bestuiven ze de bloesem van je bessenstruiken en fruitbomen. In  zomer en najaar kan je dan rijkelijk oogsten.

Dat noem ik nog eens samenwerken met de natuur!

Longkruid is niet alleen nuttig voor de natuur, maar ook voor je gezondheid. Je kan de bladeren koken als spinazie of er een hoestsiroop van maken.

longkruid hoestsiroopZo maak je hoestsiroop van de bladeren van Longkruid:

1. Scheur ca. 14 bladeren in stukken.

2. Doe ze in een schaal en giet er 250 ml. heet water op.

3. Dek de schaal af en laat het 24 uur trekken.

4. Zeef de vloeistof en meet de hoeveelheid verkregen vloeistof af.

5. Doe er de helft in grammen rietsuiker bij.

6. Verwarm het op een lage warmtebron al roerend 10 minuten.

7. Giet het in flesjes, sluit het met een dop en laat het op een handdoek afkoelen.

Nog 99 andere recepten staan in het meest complete, praktische en persoonlijke kruidenboek Planten & Gezondheid.

Wil je GRATIS het e-book Planten & Gezondheid ontvangen? Laat me dan in het reactieveld hieronder weten welke bodembedekkers met geneeskrachtige of voedende eigenschappen jij in je tuin hebt staan.

 

16 gedachten over “Longkruid (Pulmonaria officinalis)

  1. nico steur

    Ik heb vooral gras in mijn helaas kleine tuintje. Mijn volkstuin is volop bedekt met ereprijs als ik er geen groente heb staan

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Nico,
      Gras is ook een goede bodembedekker. Het is tevens in Nederland de pionier die als eerste kale grond bedekt. Leuk dat je een volkstuin hebt.
      Warme groet,
      Martine

      Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Murielle,
      Vinca minor heb ik ook in mijn tuin staan. Een goede bodembedekker met mooie blauwe bloemen en de plant is ook nog eens geneeskrachtig. Wel een beetje te giftig om mee te experimenteren. De plant doet het echter niet zo goed in mijn tuin. Mijn tuin staat misschien te vol, waardoor er te weinig kale grond is die Vinca kan bedekken.
      Warme groet,
      Martine

      Like

  2. Loes

    Leuke tip! Aan de schaduwkant van onze tuin heb ik nu maagdenpalm staan als bodembedekker, ik ben al 2 jaar aan het bedenken wat ik eraan kan toevoegen, nu weet ik het, longkruid 🙂

    Like

  3. anja

    Ik ben zot van het plantje lieve-vrouwe-bedstroo. Mooi om naar te kijken in de tuin maar ook lekker in een glaasje wijn of in een thee. Ook gedroogd een leuk geurzakje van maken voor in de kleerkast. Een mini-zonnetje in mijn tuin waar ik vrolijk van word. De geur van de echte lente!

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Anja,
      Ja, die heb ik ook in de tuin. Ze staat bij Longkruid en als Longkruid dan bijna is uitgebloeid, dan komt Lievevrouwebedstro met haar witte bloemen. Ik heb er nog nooit thee van gezet. Gebruik je dan alleen de bloemen of ook het blad?
      Warme groet,
      Martine

      Like

  4. Diana Christenhuis

    Hoi Martine, wat heb je toch fijne recepten met kruiden dank je wel voor het plaatsen.
    Ik heb waar ik woon ook longkruid, smeerwortel, zevenblad, vrouwenmantel , maagdenpalm als bodembedekkers, en ook hondsdraf ik had speenkruid ook voor het eerst in de tuin.
    Warme hartegroet liefs Diana

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Diana,
      Bedankt. Fijn om te lezen dat je mijn blog waardeert. Daar doe ik het voor :). Smeerwortel en Zevenblad heb ik ook. Smeerwortel is ook een hele waardevolle plant. Vooral goed voor onder bessenstruiken en fruitbomen, omdat Smeerwortel zorgt voor meer mineralen, m.n. kalium in de grond en dat is weer goed voor het fruit. En Smeerwortel trekt ook bijen aan voor de bestuiving. En Zevenblad eet ik op. Ik maak er o.a. soep van, heerlijk en gezond.
      Warme groet,
      Martine

      Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Jacolien,
      Ja, dat vind ik ook zo prachtige. Ik heb een hele grote in de tuin gehad, maar die werd te groot. Nu heb ik allemaal kleine zaailingen in de tuin staan.
      Warme groet,
      Martine

      Like

  5. Sibylle Eijs

    Ik heb ook longkruid in de tuin staan. Best wel veel en ik ga het recept uit proberen.
    Vind het heel spannend om te ontdekken wat ik zelf allemaal heb staan om er de geneeskrachtige eigenschappen van te gebruiken !

    Like

  6. Elke Geertsema-Hannenberg

    Hai Martine, in mijn tuin staan Paardenbloemen, Lavendel Angustifolia, Lithodora Diffusa Heavenly Blue en Zevenblad. Of naast de Lithodora de anderen als bodembedekker kunnen worden aangemerkt, vraag ik me af. Als ik ze niet in het gareel houd wel;) Wat ik me ook afvraag is of Lithodora geneeskrachtige eigenschappen bezit. Ik kan daar niet zo 123 niets over vinden. Een kruidentuin is in de maak. Ik ben pas net begonnen met Kruidenleer. Wat mij opvalt is dat ik veel kruiden op mijn pad vind die iets doen tegen reuma en artritis en dat die kruiden en mijn favorieten zijn (Lavendel, Brandnetel en Munt) niet voor niets zo bij mij passen. Mooi hoe zoiets werkt en vooral, lekker! Hartelijke en kruidige groet, Elke

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Elke,
      Lithodora behoort tot de ruwbladigenfamilie. In theorie zou deze plant dus slijmstoffen, looistoffen en alkaloïden bevatten. Deze stoffen zitten ook in diverse geneeskrachtige planten. Het is waarschijnlijk daardoor niet een sterk giftige plant, maar net zoals bij Smeerwortel is er wel enige voorzichtigheid op zijn plaats. Hier kan je meer lezen over de kenmerken van de ruwbladigenfamilie.
      Warme groet,
      Martine

      Like

  7. Pingback: Zevenblad (Aegopodium podagraria) | Gebruik van het plantenrijk

Reacties zijn gesloten.