Zevenblad (Aegopodium podagraria)


Zevenblad natuurmandala

In het vorige artikel had ik het over Longkruid en dat het zo’n prachtige bodembedekker is. Zevenblad is ook een goede bodembedekker, maar de schoonheid wordt wel eens in twijfel getrokken.

De meeste tuinbezitters willen Zevenblad het liefst zo snel mogelijk uitroeien en raken moedeloos, omdat ze zich niet laat uitroeien.

Stop je geweld tegen Zevenblad en laat ze je voeden. Zevenblad is van oorsprong namelijk een voedselplant die door de Romeinen in ons land is gebracht. Zevenblad is eigenlijk een superfood. Het zit bomvol met vitaminen en mineralen en ze is ook ontzettend lekker!

Zo weet je zeker dat het Zevenblad is:

1. De geur is onmiskenbaar en is een combinatie van Peterselie, Selderij en Brandnetel.

2. Het blad is samengesteld uit 5 tot 7 eironde deelbladen.Zevenblad-blad

3. Ieder deelblad heeft een spitse top en een gezaagde rand.

4. De vorm van het blad kan variëren, maar als je een blad fijnwrijft, dan ruik je de onmiskenbare geur.

5. De bladstengels zijn enigszins driehoekig van vorm.

Zevenblad bloeit van juni tot september in een scherm met witte tot lichtroze bloempjes. Om uitzaaien te voorkomen is het beter om de bloemen weg te knippen.

Dit is mijn supermakkelijke en lekkere recept met Zevenblad:

Zevenblad-soep1. Pluk een vergiet vol Zevenblad blad. Zorg ervoor dat je alleen blad plukt dat er gezond uitziet.

2. Verhit in een (soep)pan 2 eetlepels (olijf)olie en fruit hierin een fijngesneden teentje knoflook.

3. Voeg 1 liter bouillon toe en breng het aan de kook.

4. Was de bladeren in ruim water.

5. Zet de bouillon laag als het kookt en voeg de Zevenblad toe.

6. Breng het nogmaals onder voortdurend roeren aan de kook.

7. Zet het laag en doe de deksel op de pan.

8. Laat de soep 15 tot 20 minuten zachtjes koken. Als je veel groot blad hebt gebruikt, dan laat je het 20 minuten koken. Heb je veel klein blad gebruikt, dan is 15 minuten genoeg.

Zevenblad-zeven-deelbladen9. Zet de warmtebron uit en pureer de soep in een keukenmachine of met de staafmixer.

10. Voeg naar smaak eventueel nog een snufje zout en peper toe.

Wat maak jij met Zevenblad? Ik ben benieuwd naar jouw recept! Deel jouw recept met de andere lezers van dit blog in het reactieveld hieronder.

Vraag hier de gratis mandala’s aan om meer te leren over het gebruik van de planten in je eigen omgeving.

 

 

7 gedachten over “Zevenblad (Aegopodium podagraria)

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Janet,

      Het kan ook door de sla, maar dan alleen de jonge kleine blaadjes. De grotere bladeren zijn te stug door de sla.

      Eet smakelijk!

      Warme groet,
      Martine

      Like

  1. Dolores

    Geweldig recept, dank je wel! Ga ik morgen uitproberen!
    Van de jonge scheuten kun je pesto maken, met basilicum, pijnboompitten, olijfolie en parmesaanse kaas.

    Like

  2. bettty Borstlap

    Ik vond de soep heel vies! Bah!Q een hele onaangename bijsmaak, maar goed geprobreerd, misschien probeer ik het vogend jaar nog eens als de blaadjes jonger zijn..

    Betty

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Betty,

      Dat is zeker een onaangename verrassing, omdat ik de soep zo had gepromoot. Ik weet ook niet waarom het zo’n vieze bijsmaak had. Maar het kan ook zo zijn dat smaken verschillen, daar had ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan.

      Bedankt voor je eerlijke reactie en ik hoop dat het volgend jaar beter smaakt.

      Warme groet,
      Martine

      Like

  3. Elke Geertsema-Hannenberg

    Ik heb heel veel Zevenblad in mijn tuin en vond het altijd zo zonde om weg te doen bij het onkruid wieden, omdat ik het zo lekker vond ruiken. Dit jaar door mijn kruidencursus eens gaan opzoeken waar het allemaal voor gebruikt kan worden en nu weet ik waarom het in mijn tuin staat;) Het helpt tegen gewrichtspijnen door bijvoorbeeld artritis. Momenteel heb ik nog Paardenbloemthee, daarna ga ik over op de Zevenbladthee. Ik ben benieuwd. De Paardenbloemthee werkt als een tierelier! Helemaal blij 😀

    Like

Reacties zijn gesloten.