Duizendblad (Achillea millefolium)


Gewoon-Duizendblad-ingekleu

Gisteren was ik bij de mondhygiënist en kreeg ik te horen dat mijn tandvlees ontstoken is. Daar schrok ik wel even van, maar wat ben ik dan blij met mijn plantenkennis! Zonder deze kennis zou ik niet hebben geweten hoe ik de genezing kan versnellen en had ik me afhankelijk gevoeld van de kennis van de reguliere gezondheidszorg. Nu ben ik in staat om bewust de juiste keuze te maken voor mij en zo mezelf weer te genezen.

En dat gun ik jou ook zo! Dat is de missie van mijn bedrijf Plantenliefde. Om jou met mijn snelle en ontspannen methode de vaardigheden en kennis te geven om jezelf op een natuurlijke manier te kunnen genezen en te voeden.

De plant waarmee ik nu iedere ochtend en avond na het reinigen van mijn gebit (poetsen en flossen) mijn mond spoel is Duizendblad. Deze plant behoort tot de composietenfamilie en staat overal in bermen en op droge plaatsen. Het volledige bovengrondse deel heeft een ontstekingsremmende, wondhelende en bloedstelpende werking. Alle drie van belang bij tandvleesontsteking.

Zo weet je zeker dat het Duizendblad is:Duizendblad-blad

1. Het blad is heel fijn en diep ingesneden, het lijken wel op ‘duizend blaadjes’.

2. Het blad heeft geen bladsteel.

3. De bloemen bloeien vanaf juni in een soort scherm, ook wel tuil genoemd.

Gewoon-Duizendblad-bloem-de4. Iedere bloem heeft 4 of 5 witte tot lichtroze korte lintbloemen en vaalwitte buisbloemen.

En natuurlijk het recept om je mond iedere ochtend en avond mee te spoelen. Ik gebruik voor een geneeskrachtige werking altijd gedroogd plantmateriaal. Hoe je dit het beste doet, lees je in mijn kruidenboek Planten & Gezondheid dat je hier kunt bestellen.

1. Poets je tanden en spoel tandpasta en vuil weg.

2. Doe 5 gram gedroogd kruid (volledig bovengronds deel zonder bladloze stengel) in 150 ml. heet water.Gewoon-Duizendblad-plant

3. Dek het af en laat het 5 minuten trekken.

4. Zeef het kruid eruit.

5. Spoel je mond met dit mondwater.

26 gedachten over “Duizendblad (Achillea millefolium)

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hoi Jacolien,

      Je hebt de online cursus Plantenfamilies in Beeld al gedaan. Dit was een onderdeel van het 2-jaarlijks traject dat je volgt.

      Warme groet,
      Martine

      Like

  1. Rosa

    Het lijkt me leuk om de online-cursus te volgen. Ik ben geïnteresseerd in medicinale planten en bomen en het gebruik ervan.

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Astrid,
      Ik begrijp dat je de cursus graag ontvangt. Hiervoor zijn er twee dingen die je moet doen. HEt eerste is mijn facebookpagina Plantenliefde ‘liken’ en als reactie op dit artikel vermelden welke klachten je wilt leren genezen met planten. Zodra je dat hebt gedaan, meld ik je aan voor de cursus.
      Warme groet,
      Martine

      Like

      1. Astrid van Lier

        Hallo Martine,
        Ik wil graag leren om de scherpe randjes van de fibromyalgie af te halen.
        Daarnaast vind ik afslanken met planten en kruiden ook erg interessant.
        Astrid

        Like

  2. Mirjam

    Het idee dat we ons zelf kunnen helpen met planten,bloemen en kruiden vind ik een geweldige gedachte. Dus dat ze behalve mooi en lekker ruiken nog zoveel meer te bieden hebben.
    Ik zou er graag meer mee willen doen,maar heb er totaal geen ervaring mee.
    Het zou fijn zijn als ik iets kon vinden dat mij helpt met mijn ”hooikoorts” (dat volgens de huisarts geen hooikoorts is……. maar elke keer als er veel pollen in de lucht zitten, zit mijn neus dicht, ontstoken holte’s en een loopneus).

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Mirjam,

      Bedankt voor je reactie!
      Jij ontvangt de 16-weekse cursus Plantenfamilies in Beeld gratis!
      Dankzij jouw reactie kan mijn blog actiever worden en meer mensen bereiken.

      Warme groet,
      Martine

      Like

  3. Maylan The Alder

    Ik geniet van kruiden en hun werking. Wat ik zou willen genezen met kruiden is mijn artritis en peesontstekingen. Paardenbloemthee werkt erg goed. Berk moet ik nog ontdekken. Zevenblad staat klaar voor als ik straks door de Paardenbloem heen ben. Ik zou willen weten wat nog meer mogelijk is en of er naast thee ook andere opties zijn, zoals een pakking of compres. Verder geniet ik van jouw pagina en je nieuwsbrieven♡

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Elke,

      Bedankt voor je reactie.
      Jij ontvangt de cursus Plantenfamilies in Beeld gratis.
      Dankzij jouw reactie kan mijn blog actiever worden en meer mensen bereiken.
      Tevens heb je me nieuwe inspiratie gegeven.

      Warme groet,
      Martine

      Like

  4. Afra geurs

    Martine

    Ik zou graag willen leren hoe ik goed kan slapen Hoe ik snel kan afslanken en ik wil minderen met de farmaceutische antidepresiva ofwel afbouwen al zou je me met deze dingen willen helpen zou ik dol gelukkig zijn.

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Afra,

      Bedankt voor je reactie.
      Jij ontvangt de cursus Plantenfamilies in Beeld gratis.
      Dankzij jouw reactie kan mijn blog actiever worden en kan ik meer mensen bereiken.
      In de komende artikelen ga ik de planten beschrijven die een positieve uitwerking hebben op de genoemde klachten.

      Warme groet,
      Martine

      Like

  5. Afra geurs

    Martine
    ik heb geprobeerd nog wat aan mijn bericht tot te voegen dat t verzonden was maar dat lukte al niet meer .
    De dingen waar ik Hulp bij gevraagd heb daar wil ik graag de passende kruiden bij vinden met jou hulp

    Like

    1. plantenliefde Berichtauteur

      Hallo Annette,

      Bedankt voor je positieve feedback over mijn kruidenboek Planten & Gezondheid.
      De online cursus Plantenfamilies in Beeld bestaan uit pdf-bestanden en bevat (nog) geen video’s. In de toekomst komen er ook 16 begeleidende video’s bij, maar er is momenteel meer vraag naar een fysiek kleurboek. Dus daar ben ik eerst mee bezig.

      Warme groet,
      Martine

      Like

  6. Karin pfeifer

    Zou graag de online cursus ontvangen heb geen voorkeur voor een klacht wil zoveel mogelijk leren over genezen met kruiden.
    Hartegroet karin

    Like

  7. Margot

    Goedemiddag Martine,
    graag zou ik decursus plantenfamilies in beeld van je mogen ontvangen. Klachten voor mezelf hooikoorts en manlief fibromialgie.

    Like

  8. Jolanda van Nunen

    hallo, wat ik zou willen leren genezen is hoe kan ik de plantenkennis inzetten voor het tegengaan van insectenbeten of het genezen van de beten en hoe kan ik de kennis inzetten m.b.t. COPD.

    Like

  9. Pingback: Lavendel (Lavandula angustifolia) | Gebruik van het plantenrijk

Reacties zijn gesloten.